Så här fungerar det

Anmäl dig till informationskväll 16. juni

Läs mer

FAQ

Vi svarar regelbundet på frågor från framtida kunder.

Allmän information

Vad är ägarutskottets roll?

Ägarutskottets roll är att godkänna köpet av en bostad på basis av ett förslag från MyHomes, att godkänna betalningar och att föra en allmän dialog med MyHomes om driften av bostäderna.

Hur väljs ägarkommittén ut?

På bolagsstämman väljer ägarna själva en ägarkommitté bestående av tre personer.

Kan jag hyra ut till andra, t.ex. via Airbnb?

Du får inte hyra ut bostäderna, men du är mycket välkommen att låna ut dem till vänner och familj.

Är det som Timeshare?

Nej. MyHomes skiljer sig från Timeshare genom att ägarens namn står på lagfarten och att han/hon själv organiserar sin vistelse.

Har jag någon röst i hela processen?

MyHomes levererar en nyckelfärdig produkt, så du behöver inte ta itu med många detaljer på vägen. En ägarkommitté väljs dock på uppdrag av ägarna i gruppen. Kommittén bistår MyHomes i urvalet av fastigheter och godkänner alla betalningar från föreningens konto.

Kan jag ge bort veckor?

Ja, det står dig fritt att bjuda in familj, vänner eller bekanta att bo i dina hem. MyHomes måste informeras om vem som bor i hemmet, men vi kommer inte att lägga oss i vem du ger bort veckor till.

Hur mycket kostar en veckas vistelse?

I slutet av din vistelse betalar varje ägare för obligatorisk slutstädning inklusive linneservice och förbrukning av el, vatten och värme. Priset är graderat efter antalet personer som använder bostaden, bostadens storlek och läge.

För att ge en indikation är prisnivån 200-266 € i genomsnitt för 2 personer per vistelse. Därutöver tillkommer en mindre avgift per extra person.

Måste jag städa själv?

I konceptet ingår en obligatorisk slutstädning som organiseras av MyHomes. Du behöver inte oroa dig för att beställa den eller för hur den ser ut när du kommer hem till dig.

Hur vet jag vem jag kommer att äga bostäder med?

När alla andelar har sålts sammankallas den konstituerande stämman. Här träffas alla familjer för att underteckna avtalet om samägande.

Hur stor är avgiften till MyHomes?

Vi respekterar principen om full transparens och redovisar därför alltid vår avgift. MyHomes får en avgift på 15% för att samla in antalet ägare, etablera ägarföreningen och så småningom se till att bostäderna är redo att användas.

När är bytesdagen?

Bytesdagen är alltid måndag, så det är möjligt att ta en förlängd helg utan att använda två veckors poäng. Dessutom är det oftast billigare att flyga på måndagar.

Vad täcker de månatliga gemensamma kostnaderna?

De täcker alla kostnader som är förknippade med driften av de fem hemmen, inklusive lokala skatter, försäkringar, trädgårdsmästare, underhåll, administration etc. Allt du behöver betala utöver detta är de direkta kostnaderna för att bo i hemmet, dvs. den obligatoriska slutstädningen och förbrukningen av vatten, värme och el.

Kan jag alltid få den vecka jag vill ha?

Vi har utvecklat ett smart och enkelt bokningssystem. Systemet är utformat för att säkerställa en rättvis fördelning, och du kan alltid vara säker på att få minst en vecka i ett hus under skolornas sommarlov. Det finns gott om plats för alla i kalendern, totalt 9 veckor i genomsnitt per år, men du kan inte alltid vara säker på att få ditt förstahandsval. Veckorna är viktade i förhållande till säsong och hem, vilket ger en bra balans i utnyttjandet. Bokningssystemet har en smart väntelista, vilket säkerställer att bostäderna inte står tomma om ägarna vill använda dem.

Bostäderna

Har pengar avsatts för underhåll?

Ja, via de gemensamma utgifterna. Dessutom har ett belopp avsatts till etableringsbudgeten.

Vad händer med mina bostäder om MyHomes inte längre existerar?

Eftersom MyHomes inte är involverad i ägarföreningens ekonomi eller ägandet av fastigheterna blir den största konsekvensen att ägarföreningen måste hitta en annan administratör.

Vad händer om jag skadar något under vistelsen?

Om du råkar skada något ordnar MyHomes en ersättning. Kostnaden betalas av den person som orsakat skadan, om inte försäkringen täcker den.

Hur ser ni till att ägarna följer de gemensamma spelreglerna i bostäderna?

Varje ägarförening har en uppsättning husregler för bostäderna. Det är till exempel inte tillåtet att ta med husdjur eller röka inomhus.

Vem står som ägare på lagfarten?

Ägandet är organiserat i ett partnerskap, vilket innebär att varje ägare står direkt angiven på lagfarten.

Vilka bostäder köps till ägarna?

Vi köper bostäder med den högsta potentialen och det bästa läget, som vanligtvis kräver en uppgradering. Ägarna kan vanligtvis börja använda bostäderna inom 6-7 månader.

Hur snabbt kan jag börja använda mina hem?

Den första bostaden är vanligtvis klar 10-12 månader efter att du har investerat. Vårt mål är att alla fyra eller fem bostäderna ska vara levererade 18 månader efter att organisationen är fullt etablerad.

Hur stora är bostäderna?

Komfortföreningen har alltid sängplatser för minst sex personer i lägenheterna och minst åtta personer i husen. Premiumföreningen har alltid bäddar för minst åtta personer i lägenheterna och minst tio personer i husen.

Ekonomi

Det finns två faser. Måste du betala två gånger?

Nej, det gör du inte. Du betalar bara för den fas du går med i.

Hur säljer jag min del?

Du kan själv hitta en köpare eller be MyHomes om hjälp med processen. I båda fallen sköter MyHomes alla administrativa aspekter.

Vad är min rättsliga ställning i förhållande till min samäganderätt?

Du är endast ansvarig för din egen andel. Risken minskas ytterligare genom att alla betalar priset för sin andel kontant och genom att bostäderna köps kontant. Dessutom betalas en deposition på 12 månaders gemensamma kostnader.

När ska pengarna betalas ut?

Du gör en utbetalning av investeringen efter att ha deltagit i bolagsstämman.

Hur stor är avgiften till MyHomes?

Vi respekterar principen om full transparens och redovisar därför alltid vår avgift. MyHomes får en avgift på 15% för att samla in antalet ägare, etablera ägarföreningen och så småningom se till att bostäderna är redo att användas.

Vem förfogar över de medel som ägarna betalar?

Investeringsbeloppet sätts in på ett etableringskonto och insatsen sätts in på ett driftkonto. Båda kontona kontrolleras av ägarföreningen.

Hur hanteras skatterna i de enskilda länderna?

Löpande skattebetalningar görs lokalt och varierar från land till land. De är en del av de löpande gemensamma utgifterna. Dessutom måste du kontrollera med dina lokala myndigheter hur stort belopp, om något, du måste hantera individuellt.

Kan jag investera med hjälp av företagsfonder?

Nej, av skatteskäl kan du bara investera med hjälp av privata fonder.

Hur finansieras transaktionerna?

Alla bostäder köps utan några lån.

Bokning

Kan jag boka flera veckor i rad?

Ja, med vissa begränsningar, t.ex. under vintersemestern i Megève.

Hur många veckor kan jag boka?

I Comfort- och Premiumföreningarna kan du boka upp till 20 veckor under lågsäsong, och i genomsnitt nio veckor semester per år. I föreningen Quantus kan du boka upp till 28 veckor per år, och i genomsnitt 13 veckor per år.

Hur bokar jag mina vistelser?

MyHomes har utvecklat ett smart och enkelt bokningssystem. Du får personlig tillgång till systemet och kan boka bostäderna när du vill antingen via smartphone eller dator/surfplatta förutsatt att du har poäng på ditt konto. Du kan när som helst se hur många poäng du har på ditt konto och vilka bostäder du redan har bokat.

Hur långt in i framtiden kan jag boka?

Vårt bokningssystem är smart och enkelt att använda. Vistelser kan bokas upp till två år i förväg, precis som du kan välja att göra en impulsiv bokning för den kommande helgen. Systemet har utformats med fokus på flexibilitet och maximalt utnyttjande för ägarna.